Att få en snabb och effektiv laddning hemma är avgörande för många elbilsägare. En vanlig utmaning är att 1-fas laddning kan ta lång tid. 3-fas laddning erbjuder ett alternativ som kan ladda din elbil 3-5 gånger snabbare.
I den här artikeln tittar vi närmare på fördelarna med 3-fas laddning, hur man väljer rätt 3-fas laddkabel och installation, samt jämför 3-fas med 1-fas. Vi besvarar vanliga frågor om 3-fas laddning samt ger tips hur man kan optimera sin laddning hemma.
Syftet är att ge en djupare förståelse för 3-fas laddning så du kan avgöra om det är rätt alternativ för dina behov. Med rätt 3-fas lösning kan du ladda snabbare, smartare och effektivare. Låt oss komma igång!
Hur 3-fas fungerar
3-fas el fungerar annorlunda jämfört med vanlig 1-fas el som de flesta hushåll använder.
Med 1-fas el kommer all ström in i huset via en enda ledning. Spänningen varierar mellan ca 0 till 400V, 50 gånger per sekund (50Hz).
Med 3-fas el kommer strömmen in via 3 separata ledningar, en för varje fas. Spänningen i varje fas är fortfarande 0 till 400V men faserna har en förskjutning på 120 grader. Det betyder att när spänningen är på topp i fas 1 så är den på väg ner i fas 2 och botten i fas 3.
Den förskjutna sinusformen gör att effekten blir jämnare. Total effekt blir summan av de 3 faserna, så 3-fas ger ca 3 gånger så hög effekt som 1-fas med samma spänning.
Det blir också mindre spänningsfall vid hög belastning eftersom strömmen fördelas på 3 ledningar istället för bara en. Därför passar 3-fas bra för att driva kraftkrävande utrustning som elbilar.
Fördelar med 3-fas
Att ladda din elbil med 3-fas har flera fördelar jämfört med 1-fas:
Snabbare laddning
Den främsta fördelen med att använda ett laddkabel elbil 3-fas är att det möjliggör snabbare laddning av din elbil. Med ett laddkabel elbil 3-fas kan du ladda på upp till 11 kW (16A 3-fas) eller 22 kW (32A 3-fas) jämfört med en maxeffekt på 7-8 kW vid 1-fas laddning. Det innebär att du kan ladda batteriet på cirka 1/3 av tiden med 3-fas. Perfekt för dig som behöver snabbladda bilen på morgonen eller kvällen.
Mindre belastning på elnätet
3-fas innebär också att belastningen på elnätet blir jämnare fördelad, vilket minskar risken för överbelastning. Elströmmen fördelas på 3 faser istället för att all ström går via samma fas som vid 1-fas. Det gör att säkringarna belastas jämnare och risken för strömavbrott minskas. Därför rekommenderas ofta 3-fas vid installation av laddboxar i flerfamiljshus och garage för att minska påfrestningen på elnätet.
Nackdelar med 3-fas
Att installera en 3-fas laddstation hemma har några nackdelar jämfört med en vanlig 1-fas installation.
– Dyrare installation – Det kostar mer att dra 3-fas ström till din garageuppfart eller parkeringsplats där du vill ladda bilen. Elinstallatören behöver dra en tjockare och dyrare kabel eftersom 3-fas kräver mer ström. Räkna med att betala tusentals kronor extra för 3-fas installationen.
– Inte alla har 3-fas hemma – En nackdel är att 3-fas el inte är standard i villor och lägenheter. De flesta bostäder har bara 1-fas el med upp till 16A. För att kunna installera 3-fas behöver du bo nära ett större elnät där det finns 3-fas, annars blir det mycket dyrt att dra ny kabel. Kontrollera vad du har för el i ditt hus innan du bestämmer dig för 3-fas laddning.
Så även om 3-fas laddning erbjuder snabbare laddning har den nackdelar som högre installationskostnad och att du kanske inte har 3-fas i ditt hem från början.
Välja rätt kabel
Att välja rätt kabel är viktigt för att få ut optimal laddningshastighet. Det finns tre huvudfaktorer att tänka på:
Effektbehov
Effektbehovet avgör vilken storlek på kabel som behövs. Vanligtvis krävs det 11-22 kW för laddning hemma. En elbil drar vanligtvis ca 3,7 kW per timme vid laddning. Ju större effektbehov, desto större kabelarea behövs.
Kabelarea
Kabelarean anger hur mycket ström som kan passera genom kabeln. Ju större kabelarea, desto mer effekt kan överföras utan att kabeln blir för varm. För 11 kW laddning hemma räcker det vanligtvis med en 5×10 mm2 kabel. För 22 kW behövs en kabel med 5×16 mm2.
Typ av kabel
Det finns olika typer av kablar för laddning. De vanligaste är:
– Vanlig gummikabel (billigast)
– halogenfri kabel (bättre brandskydd)
– EMC-kabel (störningsskyddad)
– Kabel med jordfelsbrytare (extra säkerhet)
Välj en kabel som passar ditt behov och budget. EMC-kabel och kabel med jordfelsbrytare är säkrare, men dyrare alternativ.
Installation
Att installera en 3-fas laddstation hemma kräver lite planering. Här är några viktiga punkter att tänka på:
Anslutning
– En elektriker behöver ansluta 3-fas matningen till där laddstationen ska monteras. Detta kräver grävning och dragning av ny kabel om det inte redan finns 3-fas dragit.
– Se till att kabelarea är tillräcklig för den effekt du vill kunna ladda med. För 11 kW laddning rekommenderas minst 5×6 mm2.
– Anslutningen ska göras av en behörig elektriker enligt gällande standarder.
Säkerhet
– Jordfelsbrytare ska finnas för att skydda mot elchocker vid eventuella fel.
– Överspänningsskydd rekommenderas för att skydda utrustningen mot blixtnedslag och andra störningar i nätet.
– Se till att alla jordningar är korrekt utförda.
Elcentral
– Elcentralen behöver ha ledig effekt för den nya laddstationen. En uppgradering kan behövas.
– Säkringarna i elcentralen måste klara av den nya belastningen från laddstationen.
– Elcentralen bör vara förberedd med plintar för 3-fasanslutning.
Laddbox
– Välj en laddbox avsedd för utomhusbruk om den monteras utanför. Annars kan en inomhusmodell väljas.
– Laddboxen ska vara avsedd för 3-fasanslutning med rätt effekt för dina behov.
– Följ tillverkarens instruktioner för korrekt installation.
Kostnad
Kostnaden för att installera en 3-fasladdning är en viktig faktor att ta hänsyn till. Här är några kostnader att tänka på:
Installationskostnad
Det kostar oftast 5 000-15 000 kr för att dra 3-fas till hemmet från närmaste transformatorstation. Detta utförs vanligtvis av en elektriker och inkluderar nödvändig utrustning och kablar. Kostnaden beror på hur långt bort transformatorstationen ligger och hur komplicerad installationen är.
Elkostnad
Själva elkostnaden brukar vara ungefär likadan för 1-fas som 3-fas upp till en viss gräns. Men vid mycket hög effektförbrukning (över ca 15 kW) kan 3-fas ge lägre elpris. Det beror på effekttariffer från elleverantören. Så för vanliga elbilar lönar det sig sällan med 3-fas ur elkostnadssynpunkt.
Bidrag
Det går att söka bidrag för att installera 3-fasladdning hemma. Bidragets storlek varierar mellan olika kommuner. Ofta täcker det 50% av installationskostnaden upp till en viss maximal summa, t.ex. 10 000 kr. Det lönar sig att undersöka med den lokala kommunen vilka bidragsmöjligheter som finns.
Jämförelse 1-fas vs 3-fas
När man laddar sin elbil hemma är valet mellan 1-fas eller 3-fas ofta en fråga man funderar på. Här är en jämförelse av de två alternativen:
Laddtid
1-fas laddning ger vanligtvis en effekt på upp till 7 kW. Detta ger en relativt långsam laddning för de flesta elbilar. En full laddning kan ta 8-10 timmar.
3-fas laddning ger en betydligt högre effekt, vanligtvis 11-22 kW. Detta gör att laddtiden kan halveras jämfört med 1-fas, ner till 3-5 timmar för en full laddning.
Kostnad
Att installera en 3-fas laddstation är dyrare än för 1-fas. Det krävs en grövre elcentral, kraftigare kablar och en dyrare laddbox eller wallbox. Totalt kan 3-fas installationen kosta 5 000-15 000 kronor mer.
Däremot är driftskostnaden lägre för 3-fas, eftersom man laddar snabbare och därmed använder mindre el över tid. Detta gör att den högre investeringskostnaden kan tjänas in på några års sikt.
Fördelar med 3-fas
– Snabbare laddning, upp till 3 ggr så hög effekt
– Laddar bilen till full kapacitet över natten
– Lägre driftskostnad över tid
– Framtidssäkert om man skaffar ny bil med större batteri
Nackdelar med 3-fas
– Högre installationskostnad
– Kräver uppgradering av elcentral och kablar
– Kräver 3-fas indrag i hemmet
Så för den som laddar bilen ofta hemma och vill minimera laddtiden kan 3-fas vara väl värt den högre investeringen. Har man däremot gott om tid och laddar mer sällan kan 1-fas räcka. Viktigt är att välja en lösning som passar de egna behoven.
Vanliga frågor
Svar på vanliga frågor om 3-fas laddning:
Vilken kabel behöver jag för att ladda mitt fordon?
Det beror på din laddare, bilens maxeffekt, typ av uttag hemma och tillgänglig ström i ditt elnät. Kontakta en elektriker för att fastställa dina behov. Oftast krävs en kabel på minst 16A för laddning hemma.
Hur mycket snabbare är 3-fas laddning?
3-fas kan ladda 3 gånger snabbare än 1-fas vid samma amperetal. En 16A 3-fas laddare kan ladda ungefär lika snabbt som en 32A 1-fas laddare.
Är 3-fas dyrare?
Initialt är det dyrare att installera 3-fas, men över tid är kostnaden per laddad kWh lägre. En starkare kabel och laddbox krävs, och elektrikerarbetet för installation är dyrare.
Finns det nackdelar med 3-fas?
3-fas kräver speciell kabeldragning och uttag, så det är inte tillgängligt överallt. Laddbox och installation är dyrare. Ojämn belastning kan uppstå om inte faserna balanseras.
Hur vet jag om jag har 3-fas hemma?
Kolla din elmätare – om det står 3-fas eller om du har 3 strömmätare har du troligen 3-fas. Annars behöver du kontakta din elleverantör för att ta reda på vad du har för elnät.
Hur stor effekt klarar 3-fas laddning?
Upp till 22 kW laddning på 32A 3-fas. Det motsvarar ungefär 100 km räckvidd per timme för många elbilar. Men din laddbox och ditt elnät sätter gränsen för max effekt.
Är min bil kompatibel med 3-fas laddning?
De flesta moderna elbilar stödjer 3-fas AC-laddning. Men kontrollera specifikationerna för just din bilmodell och laddare. Vissa äldre bilar stödjer bara 1-fas.
Sammanfattning
Att ladda sin elbil hemma med en 3-fas laddare kan ge flera fördelar jämfört med en vanlig 1-fas laddning. De främsta fördelarna är:
– Snabbare laddningstid. Med 3-fas kan du oftast ladda 3 gånger snabbare än med 1-fas. Det betyder att du kan få flera mils räckvidd per timme.
– Mindre belastning på elnätet. 3-fas belastar elnätet mindre eftersom strömmen fördelas på 3 faser istället för en.
– Längre livslängd på batteriet. Snabbare laddning innebär färre laddningscykler totalt vilket är bra för batteriets livslängd.
– Framtidssäkert. De flesta nya elbilar har stöd för 3-fas så det är en investering för framtiden.
Nackdelarna med 3-fasladdning är främst:
– Högre installationskostnad. Det krävs en dyrare laddbox och kabeldragning.
– Kräver tillgång till 3-fas i ditt elnät. Inte alla har det hemma.
– Inte alla elbilar har stöd för 3-fas. Kontrollera kompatibilitet.
Sammanfattningsvis rekommenderas 3-fasladdning för de flesta elbilsägare som har möjlighet. Fördelen med snabbare laddning väger upp nackdelarna för de flesta. Se dock till att välja en laddbox och kabel som passar din bil och elinstallation. Med rätt 3-faslösning hemma kan du optimera laddningen av din elbil på ett framtidssäkert sätt.